E-commerce
Opbouw van een Servico E-Commerce website
E-commerce is ‘big business’ en is overal. Servico helpt jouw bedrijf om dit kanaal toe te voegen en te optimaliseren voor een allround perfecte klant beleving. De drie belangrijkste pijlers voor een succesvolle website: een klantgerichte beleving, zeer hoge gebruiksvriendelijkheid en een optimale vindbaarheid via de zoekkanalen.
Klantgerichte benadering
Waar komt je websitebezoeker vandaan? Wat is zijn/haar doel op je website?
- Kent je bezoeker je bedrijf/merk al of niet?
- Weet je bezoeker wat hij/zij zoekt?
- Is je bezoeker op zoek naar inspiratie en advies?
Begeleid je bezoeker al van op de homepage. Zo zorg je ervoor dat hij/zij intuïtief bij het gewenste antwoord terecht komt. Geef hen op de juiste momenten de mogelijkheid om je producten aan te kopen.
Een geslaagde homepage is eenvoudig , helder en in de juiste kleuren gestyled. De homepage is het visitekaartje van het bedrijf!
Een individuele aanpak voor jouw e-commerce website is zeer belangrijk. Welk type product, welk type klant, welke mogelijke promoties? Het zijn allemaal factoren die de beleving vanop de homepage bepalen. Een bezoeker komt via verschillende navigatie wegen terecht op een detailpagina van een product:
- Via de zoekfunctionaliteit met kernwoorden.
- Rechtstreeks vanuit de zoekmachine (google, etc.).
- Vanuit de webshop module waarin het zeer eenvoudig is om te filteren en te bladeren door de verschillende collecties en categoriën van producten.
- Vanuit gerelateerde producten.
Uiteindelijk komt de bezoeker terecht op de bestelprocedure:
- Login voor een gekende bezoeker of registratie van een nieuwe bezoeker. Deze plaatsen we achteraan in de procedure, om het proces zo laagdrempelig mogelijk te maken.
- Uitgebreide info en sprekende foto's per product.
- Inladen in winkelmandje.
- Het winkelmandje is steeds consulteerbaar.
- Keuze tussen verschillende leveringsmethodes.
- Bevestigingsmail naar de koper en een kopie naar de verkoper.
- Optionele koppeling met een betalingsmodule.
Vereisten voor een succesvolle E-Commerce website
De gebruiksvriendelijkheid van de website en de webshop is uitermate belangrijk om alle types bezoekers op een relevante manier te begeleiden in het koop en/of advies proces. Zo zijn er enkele zeer praktische tips die leiden naar een betere gebruiksvriendelijkheid:
- Communiceer duidelijk over wie je bent en wat je verkoopt.
- Vermeld de contactgegevens op een toegankelijke manier.
- Laat productinformatie zien op de homepagina.
- Begeleid het verkoopproces (maak gebruik van ‘broodkruimels’).
- Verduidelijk met fotomateriaal waar mogelijk.
- Zorg voor een mobile-friendly website. Het gebruik van tablets en smartphones neemt alsmaar toe. De website moet zich automatisch aanpassen aan het apparaat van de bezoeker. Alle Servico websites hebben deze eigenschap (= Responsive Design).
- Link je website met je sociale media.
Hoge vindbaarheid via de zoekkanalen
Servico optimaliseert je visibiliteit in Google. We gebruiken de juiste kernwoorden op de juiste plaats.
Met Google Analytics meet je het gedrag van je websitebezoekers. Hiermee volg je zeer nauwkeurig het aantal bezoeken, de tijd die je bezoekers spenderen per pagina en op welke manier ze op je website terecht zijn gekomen (via een zoekmachine, rechtstreeks, of dankzij een mailing).
Realisaties van de E-Commerce afdeling van Servico
Bekijk hieronder enkele van onze realisaties!
Meer info? Neem contact met ons op via 015 76 74 10 of info@servico.be
De verantwoordelijke van de E-Commerce afdeling is David Moons.